NOVÝ SCOTT SPARK

 

 

 

 DISPOZICE TLUMENÍ - KINEMATIKA

 

 

 

Celoodpružené kolo nebude mít nikdy úspěch bez dobrého designu odpružení. Když jsme se poprvé projeli na Sparku jednočepovoukonstrukcí, zamilovali jsme se do ní a i po letech jsme stále přesvědčeni, že na rychlé tempo a z technického hlediska dnešního cross country závodění je to ta nejlepší koncepce.

Rozložení tlumení u Sparku má velmi specifickou a osvědčenou kinematiku a menší neodpruženou hmotu. Použití pružného čepu na zadní vzpěře je ideální řešení u kol se zdvihem v tomto rozsahu. Umožňuje zachovat velmi nízkou hmotnost celého systému a při tom zaručuje optimální výkon tlumení.

 

spark-rc-parallax-1-1920x1280

 

INTEGROVANÁ TECHNOLOGIE TLUMENÍ

 

Lehce nápadnější změnou teď je, že jsme přešli na platformu s integrovaným tlumičem.

Ptáte se proč? No tak hlavně si myslíme, že to vypadá fantasticky. A bližší pohled říká, že nám tento způsob umožňuje vyladit tlumicí vlastnosti bez navýšení hmotnosti. Při práci s koly na takové úrovni, je často otázka mezního řešení ještě daleko důležitější.

Na optimální výkon tlumiče, musí být přenos síly co nejpřímější. V průběhu komprese tlumiče se chceme vyhnout jakýmkoli neefektivním pohybům, jinými slovy bočním pohybům (do stran do směru zdvihu).

Integrovaný tlumič to řeší hned několika způsoby. Zaprvé, konstrukce rámu v oblasti tlumiče a uchycení trunnion může být navržena jako daleko pevnější, což nežádoucí pohyb omezuje a zároveň přispívá k účinnějšímu přenosu síly. Do čepu na sedlové trubce můžeme také přidat mnohem větší ložiska, čímž tuto část ještě zesílíme a nežádoucí pohyb také omezíme. Prostřednictvím integrované technologie odpružení můžeme konstruovat rámy s níže umístěným tlumičem, tedy s níže položeným těžištěm. Ve výsledku je kolo ovladatelnější a stabilnější, z čehož pro jezdce plyne daleko jistější jízda.

Ačkoliv se tyto změny mohou samostatně jevit jen jako menší vylepšení, v celkovém součtu vedou k daleko efektivnějšímu výkonu tlumiče.

Navíc je tlumič plně chráněn před vnějšími vlivy. Závod v dešti? Nevadí, tlumič bude pokračovat v práci na plný výkon bez ohledu na vodu.

 

 

 

                   

  

                  Dispozice „single pivot“ odpružení je založena na naší patentované integrované technologii tlumení.

              Průhledem v rámu vidíme, jak při pohybu zadního kola stlačuje naše patentované vahadlo tlumič.

 

 

 

K tlumiči se lze z oblasti středového složení dostat přístupovým otvorem.

Dá se tak snadno nastavit tlak v tlumiči, odskok i komprese a také instalovat nebo vyměnit kabel k systému tlumení TwinLoc.

 

  

                       

 

 

 

 

Nastavit sag jde také jednoduše. Jeho úroveň je možné odečíst z indikátoru na jednom z čepů. Chcete vědět, jestli používáte plnou kapacitu zdvihu?

Podívejte se vstupem v sedlové trubce a uvidíte, kde se nachází O-kroužek. Jednoduše ho můžete posunout zpět dolů na reset.Šrouby tlumiče jsou z vnější strany snadno dostupné.

Spark RC je vybaven buď tlumičem Fox Nude nebo RockShox Nude, v obou případech se zdvihem 120 mm, a naším systémem tlumení TwinLoc.

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

SYSTÉM TLUMENÍ TWINLOC

 

Spark obsahuje náš systém tlumení TwinLoc. TwinLoc je patentovaný systém tlumení SCOTT, který pomocí páčky na řídítkách ovládá najednou tlumič, vidlici i celý rám.

Ovládání dává jezdci na výběr ze 3 různých režimů - Descend, Traction Control a Lockout, které účinně mění geometrii kola, citlivost tlumení a pružinovou křivku zároveň.

Díky TwinLocu, máte vlastně tři kola v jednom.

 

 

 

 

A to je obzvláště důležité na náročné cross-country závody.

Potřebujete nejvýkonnější kolo na rychlý start z brány? Na to je ideální režim Lockout.

Technický singltrek nebo složité stoupání, kdy jsou trakce a přenos síly klíčové?

Přepněte do módu Traction Control a pusťte se do toho.

Hned jak se dostanete nahoru a nastane čas vrhnout se z kopce, otevřete tlumení sjezdovým režimem Descent a využijte všechny výhody, které Spark může nabídnout.

Naším novým ovladačem pod řídítky se také ovládá teleskopická sedlovka.

Ergonomické řešení centralizuje veškerou kontrolu nad kolem do jednoho místa, které je tak za jízdy snadno dosažitelné.

 

 

 

20210611-new-bike-day-nino-08

 

„Když jsem to kolo poprvé viděl, bylo mi jasné, že je to něco jiného, ale když jsem se na něm poprvé projel, věděl jsem, že SCOTT Sports stvořil dalšího vítěze. Lehké, rychlé, schopné - všechno, co chci od moderního XC závodního kola, a ještě daleko víc.“.

- Nino Schurter, 9násobný mistr světa a & 7násobný vítěz světového poháru

 

 

 

 

GEOMETRIE / DESIGN RÁMU

 

Při pohledu na rozložení rámu obecně: abychom vytvořili geometrii nového Sparku RC, zohlednili jsme výsledky několikaleté zpětné vazby od nejrychlejších jezdců světa. Jedním z hlavních cílů při navrhování kola byla platforma se 120mm zdvihem vpředu i vzadu. Mít větší zdvih na stále náročnější závodní tratě bylo prioritou. Výsledkem je dosud nejschopnější XC závodní kolo, zároveň nejlehčí na trhu, se zdvihem 120 mm vpředu i vzadu, přičemž hmotnost vč. tlumiče je pouhých 1.870 g.

 

     

 

Ve spolupráci s jezdci jako Nino Schurter, Kate Courtneyová a dalšími členy týmu SCOTT SRAM, jsme byli schopní přesně určit, čeho chceme v oblasti geometrie dosáhnout. Chtěli jsme nejdynamičtější ze všech XC kol, tak jsme se zaměřili na takovou geometrii, která z hlediska účinnosti z ničeho nesleví, když se do toho potřebujete pořádně opřít nebo rychle zvládnout technické výjezdy a zároveň dává jezdci pocit jisté, bezpečné zvládnuté jízdy dolů. Soudě podle toho, co jsme slyšeli, se nám to přesně podařilo.

 

 
 
Dalším kritériem pro nás bylo jako vždy zachovat nízkou hmotnost. Spark jsme navrhli ve dvou hlavních konstrukčních rovinách: v rovině tuhosti a nízké hmotnosti.
Strategickým karbonovým zesílením v oblasti tuhosti, si můžeme dovolit ušetřit gramy v oblasti hmotnosti. Některé části rámu jsou tenčí než kreditní karta!

Začlenit tlumič do rámu představuje z hlediska hmotnosti další omezení, ale na tomto projektu se našemu týmu podařilo vytvořit náš dosud nejlehčí, karbonový přední a zadní rámový trojúhelník celoodpruženého kola.

Povedlo se nám, co jsme u karbonových horských kol vždy chtěli. Zprostředkovat takovou jízdu, která vás neotráví, ani když budete muset šlapat ostošest.

 

 

 

Zbrusu nová platforma Spark je navržena na 55mm řetězové lince. To nám umožnilo udělat několik velmi zajímavých věcí. Zaprvé, jsme schopni garantovat výbornou průchodnost pneumatiky rámem, a to bez snížení jeho tuhosti, což je zásadní, hovoříme-li o přenosu síly do pedálů. Navíc, a to je skvělá zpráva pro XC závodníky, umíme snadno instalovat převodník se 40 zuby. Vzhledem ke stoupající poptávce jsme v rámu kola zajistili dostatek místa na dva bidony na dlouhé dny v sedle. Všechna ložiska v rámu jsou opatřena speciálním doplňkovým těsněním proti povětrnostním vlivům a také z důvodu lepší funkčnosti a delší životnosti.

 

 

spark-rc-parallax-4-1920x1280

 

 

KOMBO SYNCROS FRASER IC

 

 

 

 

Nový Spark obsahuje také zcela nové kombo Syncros Fraser iC. Vzhledem k tomu, že integrace kabeláže je dost unikátní záležitost, byl model Fraser navržen tak, aby ji zčástivyřešil. Konstruktéři Syncros zapracovali na tvaru, který by umožnil vést kabeláž pod řídítky a po stranách představce, než se zanoří do hlavového složení s integrovanými plastovými částmi, aby vše vypadalo čistě a efektivně. Nedochází tak k zalomení ani překroucení kabeláže a přední část kola je mnohem úhlednější. Všechna naše řídítka a představce nabízejí několik možností uchytit computer, světlo a kameru, a to jak na řídítkách, tak pod nimi.

 

  

 

U nového Sparku si můžete také změnit hlavový úhel o 0,6 stupňů - uvolněnější nebo ostřejší - aniž byste museli zkracovat kabeláž nebo odvzdušňovat brzdy

Musíte jen odmontovat řídítka, otočit misky hlavového složení o 180 stupňů a znovu namontovat.

 

 

 

 

ĎÁBEL TKVÍ V DETAILU

 

 

Kolo obsahuje praktický chránič zadní stavby, a to nejen na ochranu rámu, ale také kvůli odhlučnění a celkovému vzhledu.

 

 

Torx v zadní ose patří neodmyslitelně k našim kolům již roky a tentokrát půjde ještě o něco lepšího. T25, T30 a inbus - vše v jednom. S touto trojicí si můžete vždy přizpůsobit veškeré příslušenství s čepy a víceméně i vše ostatní, co se na kole dá nastavit.